I år 9 kommer vi under vt 19 lägga mycket fokus på att öva ledarskap då alla elever gör en planering av en egen lektion för att sedan kunna genomföra detta praktiskt i sin egen klass/grupp. Planeringen skall vara klar senast vecka 4 och uppgiften ser ut enligt följande:
Du/Ni ska planera, organisera och genomföra en aktivitet inom ämnets ram i en grupp och med hänsyn till olika deltagares förutsättningar. Uppgiften består av en skriftlig del, som du delar på driven med din lärare samt en praktisk del, du håller i en lektion tillsammans med din klass. Du har 45 min till förfogande. Vi avslutar lektionen med reflektion, utvärdering och återkoppling.
Din planering ska innehålla följande:
- Uppvärmning (förberedande, t.ex. lek eller annan uppvärmning)
- Huvuddel (huvudmoment, övningar, teknik, lekar, spel, regler...)
- Avslutning (ev. nedvarvning, stretch...)
- Materiallista (material, redskap, högtalare, visselpipa, tidtagarur, ...)
- Plats (önskemål om inomhus, utomhus, helsal, halvsal...)
Frågor att fundera över:
Vilken aktivitet/sport du/ni skall hålla i?
Vilka övningar väljer du/ni?
Vad är det vi tränar på och varför?
Hur lång tid ska varje moment ta?
Vem håller i de olika momenten?
Vem beskriver regler och vilka regler som gäller?
Vem visar momenten?
Vilken utrustning/material behövs?
Motivera så tydligt som möjligt varför du väljer olika moment/övningar och vad syftet är med övningarna.
Dessutom ska du/ni svara på dessa frågor:
- Finns det skaderisker i din/er aktivitet? I så fall vilka? Hur kan de förebyggas?
- Hur gör du/ni för att alla i den deltagande gruppen skall vara så aktiva som möjligt under lektionen?
När uppgiften är klar så mailar du den till din idrottslärare, se adresserna nedan:
johan.henriksson1@skol.lulea.se
veronica.zackrisson@skol.lulea.se
anna.stiglund@skol.lulea.se
Längst ner finner du en färdig MALL i Word-format som du kan använda när du skall göra din planering, klicka på bilden för att förstora den och spara den sedan på din egen dator.
Du/Ni ska planera, organisera och genomföra en aktivitet inom ämnets ram i en grupp och med hänsyn till olika deltagares förutsättningar. Uppgiften består av en skriftlig del, som du delar på driven med din lärare samt en praktisk del, du håller i en lektion tillsammans med din klass. Du har 45 min till förfogande. Vi avslutar lektionen med reflektion, utvärdering och återkoppling.
- Uppvärmning (förberedande, t.ex. lek eller annan uppvärmning)
- Huvuddel (huvudmoment, övningar, teknik, lekar, spel, regler...)
- Avslutning (ev. nedvarvning, stretch...)
- Materiallista (material, redskap, högtalare, visselpipa, tidtagarur, ...)
- Plats (önskemål om inomhus, utomhus, helsal, halvsal...)
Frågor att fundera över:
Vilken aktivitet/sport du/ni skall hålla i?
Motivera så tydligt som möjligt varför du väljer olika moment/övningar och vad syftet är med övningarna.
Dessutom ska du/ni svara på dessa frågor:
Längst ner finner du en färdig MALL i Word-format som du kan använda när du skall göra din planering, klicka på bilden för att förstora den och spara den sedan på din egen dator.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar