I år 9 kommer vi under vt 18 lägga mycket fokus på ledarskap där alla
elever gör en planering av en egen lektion för att sedan välja att kunna
genomföra detta praktiskt i sin egen klass. Planeringen skall vara klar senast
vecka 4 och uppgiften ser ut enligt följande:
Du/Ni ska planera, organisera och genomföra en
aktivitet inom ämnets ram i en grupp och med hänsyn till olika deltagares
förutsättningar. Uppgiften består av en skriftlig del, som du delar på
driven med din lärare samt en praktisk del, du håller i en lektion
tillsammans med din klass. Du har 50 min till förfogande. Vi avslutar lektionen
med reflektion, utvärdering och återkoppling.
Din planering ska innehålla följande:
- Uppvärmning (ev. genomgång av regler)
- Huvuddel (övningar, teknik, lekar, spel, regler osv)
- Avslutning
- Materiallista (material, redskap, musik osv)
Frågor att fundera över:
Vilken aktivitet/sport du/ni skall hålla i?
Vilka övningar väljer du/ni?
Vad är det vi tränar på och varför?
Hur lång tid ska varje moment ta?
Vem håller i de olika momenten?
Vem beskriver regler och vilka regler som
gäller?
Vem visar momenten?
Vilken utrustning/material behövs?
Motivera så tydligt som möjligt varför du väljer olika moment/övningar
och vad syftet är med övningarna.
Dessutom ska du/ni svara på dessa frågor:
- Finns det skaderisker i din/er aktivitet? I så fall
vilka? Hur kan de förebyggas?
- Hur gör du/ni för att ALLA i den deltagande
gruppen skall vara så aktiva som möjligt under lektionen?
Dela lektionen i driven med din idrottslärare:
Linda Knobloch Johan
Henriksson
linda.jatko@gmail.com bonso_77@hotmail.com
Du/Ni ska planera, organisera och genomföra en aktivitet inom ämnets ram i en grupp och med hänsyn till olika deltagares förutsättningar. Uppgiften består av en skriftlig del, som du delar på driven med din lärare samt en praktisk del, du håller i en lektion tillsammans med din klass. Du har 50 min till förfogande. Vi avslutar lektionen med reflektion, utvärdering och återkoppling.
- Uppvärmning (ev. genomgång av regler)
- Huvuddel (övningar, teknik, lekar, spel, regler osv)
- Avslutning
- Materiallista (material, redskap, musik osv)
Frågor att fundera över:
Vilken aktivitet/sport du/ni skall hålla i?
Motivera så tydligt som möjligt varför du väljer olika moment/övningar och vad syftet är med övningarna.
Dessutom ska du/ni svara på dessa frågor:
Linda Knobloch Johan Henriksson
Här nedan finner du en mall som du kan använda vid planeringen av din/er lektion:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar